integracja sensoryczna

integracja_sensoryczna

W przypadku większości dzieci procesy integracji sensorycznej (SI – sensory integration) rozwijają się w sposób naturalny, w wyniku typowych aktywności dla wieku dziecięcego.  Niestety, u niektórych dzieci integracja sensoryczna nie rozwija się w wystarczającym stopniu.  Zaburzenia neurorozwojowe, w tym dysfunkcje w obszarze SI, często przeszkadzają umysłowi dziecka w uruchomieniu i utrzymaniu przepływu energii, potrzebnej do koncentracji uwagi podczas zajęć. Deficyty w zakresie przetwarzania informacji ze zmysłów  powiązane są  również z problemami z regulacją emocji i prawidłowego funkcjonowania pamięci.

U dzieci najczęściej mogą przejawiać się:

  • wzmożoną lub obniżoną wrażliwością  na bodźce dotykowe, wzrokowe i  słuchowe,
  • trudnościami w zakresie rozwoju ruchu i jego planowania,
  • opóźnieniami w rozwoju mowy,
  • zaburzeniami koncentracji,
  • trudnościami w nauce czytania, liczenia i pisania.

 

Proponowany przez nas program terapeutyczny, dostosowywany indywidualnie do każdego dziecka, oparty jest w dużej mierze na ćwiczeniach bardzo przypominających zabawę – co zwykle jest bardzo przyjemne i dla dziecka, i dla rodzica, i  ma na celu zachęcenie dziecka do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie reakcje na bodźce sensoryczne. Część tego programu możliwa jest do wykonywania w domu i najbliższym otoczeniu po uprzednim przeprowadzeniu oceny procesów integracji sensorycznej i przeszkoleniu opiekunów.