W przypadku większości dzieci procesy integracji sensorycznej (SI – sensory integration) rozwijają się w sposób naturalny, w wyniku typowych aktywności dla wieku dziecięcego. Niestety, u niektórych dzieci integracja sensoryczna nie rozwija się w wystarczającym stopniu. Zaburzenia neurorozwojowe, w tym dysfunkcje w obszarze SI, często przeszkadzają umysłowi dziecka w uruchomieniu i utrzymaniu przepływu energii, potrzebnej do koncentracji uwagi podczas zajęć. Deficyty w zakresie przetwarzania informacji ze zmysłów powiązane są również z problemami z regulacją emocji i prawidłowego funkcjonowania pamięci.
U dzieci najczęściej mogą przejawiać się:
Proponowany przez nas program terapeutyczny, dostosowywany indywidualnie do każdego dziecka, oparty jest w dużej mierze na ćwiczeniach bardzo przypominających zabawę – co zwykle jest bardzo przyjemne i dla dziecka, i dla rodzica, i ma na celu zachęcenie dziecka do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie reakcje na bodźce sensoryczne. Część tego programu możliwa jest do wykonywania w domu i najbliższym otoczeniu po uprzednim przeprowadzeniu oceny procesów integracji sensorycznej i przeszkoleniu opiekunów.